maandag 17 maart 2014

Verdergaan na verlies of tegenslag

Ingrijpende veranderingen maken dat er aanpassingen in je leven nodig zijn.

Er zijn veranderingen met een positief gevolg, een nieuwe baan of een nieuwe relatie geven een boost. Veranderingen echter, die je als ongewenst ervaart kunnen je helemaal uit je evenwicht brengen en een scala aan gevoelens oproepen.
Een verandering in je leven kan onvermijdelijk zijn door bijvoorbeeld het verlies van een geliefd persoon of dier of het verlies van gezondheid, werk of inkomen. Persoonlijk heb ik dat meerdere keren ervaren. Ik heb fibromyalgie en COPD, hierdoor ben ik jaren geleden mijn baan kwijtgeraakt. Ook ben ik in de loop der jaren geliefde personen en dieren verloren. In mijn werk als coach kom ik vaak tegen hoe ontwrichtend een diepgaande gebeurtenis kan zijn.

Is er in jouw leven wel eens iets veranderd waardoor je het gevoel had dat je geen vaste grond meer onder je voeten had? Dat de weg die je voor je zag lijkt te zijn afgesloten en dat je niet kan zien hoe je verder moet?

Je kan te maken krijgen met allerlei gevoelens zoals verdriet, boosheid, pijn, angst, verwarring, en onzekerheid. Wat je doormaakt is zo persoonlijk en uniek dat het niet in een paar woorden te omschrijven is. Daarom is het volgens mij ook van groot belang dat ieder zijn eigen authentieke manier zoekt om te rouwen, te verwerken en door te starten.

Gun jij jezelf de rust en de tijd om met ingrijpende veranderingen of tegenslag in je leven om te gaan en je weg te vervolgen?

Ik werk als coach en het is mijn passie om mensen te helpen met het vinden van hun eigen manier van omgaan met obstakels op hun pad. Mijn visie is dat er rust en tijd nodig is voor dat proces en ook dat er voor iedereen een eigen manier is om te ervaren, te ontdekken, inzicht te krijgen en te groeien. Ik coach niet alleen, mijn paarden coachen mee. Zij hebben de tijd voor iedereen en spiegelen rust of onrust. Ze geven warmte en troost of bieden een steuntje in de rug. Maar ze kunnen ook mensen in beweging zetten of letterlijk samen met je op pad gaan.

Zoals in dit voorbeeld

Rina is 58 jaar, heeft meer dan dertig jaar een verbindende en leidende functie in een zorginstelling gehad en is enkele maanden geleden haar baan kwijtgeraakt door een fusie. Ze heeft er veel verdriet van, voelt zich overbodig en nutteloos en kan momenteel geen richting geven aan haar leven.

Wat moet ik nu? Dit is haar coachvraag en daar gaan we mee aan de slag.

Het paard Maantje, waar Rina voor gekozen heeft, staat op afstand. Ik vraag Rina contact te maken met Maantje. Rina loopt recht op het paard af. Maantje loopt van haar weg naar een andere kant van de bak. Dit herhaalt zich enkele keren totdat Rina zegt: Ik wil wel contact maar ze wil niet bij mij zijn! Ik vraag Rina: Hoe maak jij contact? Wat zijn er voor mogelijkheden om contact te maken? Hoe zou je daarmee kunnen experimenteren? Rina denkt na en gaat midden in de bak staan met haar ogen strak op Maantje gericht. Maantje trek zich terug in een hoek van de bak. “Er is geen beweging in te krijgen” zegt Rina. Hoe zou het zijn om wat beweging toe te voegen? vraag ik. Rina begint te lopen. In het begin loopt ze gehaast maar langzamerhand wordt het tempo steeds rustiger. Eerst is er geen reactie bij het paard maar op een gegeven moment voegt Maantje zich bij haar en samen lopen ze rondje na rondje. Bij Rina stromen de tranen over de wangen. Maantje en Rina blijven staan en er is intensief contact met knuffels over en weer.

Rina geeft aan dat ze al lopend tot inzicht is gekomen dat verder gaan vanuit stoerheid niet werkt, dat ze het verdriet over de ongewilde verandering in haar leven ruimte moet geven en dat ze mild tegenover zichzelf mag zijn. Toen ze haar verdriet toeliet kwam Maantje bij haar en dat gaf troost.



Liesbeth Hoezen              Equine Assisted Coach

“Ik coach vanuit gelijkwaardigheid en intuïtie, samen met mijn paarden bied ik ruimte, rust en tijd om in een veilige omgeving bezig te zijn met reflectie en heling.”


Kijk voor meer informatie op: www.oberon-coaching.nl



Geen opmerkingen:

Een reactie posten